Fagområdet RAM og Sikkerhet omfatter krav til RAMS og sikkerhetsstyring etter jernbanelovgivningen.
Risikovurderinger skal følge kravene i jernbanelovgivningen, og da spesifikt kravene til metodikk i Forskrift om felles sikkerhetsmetode for risikoevaluering og -vurdering («CMS-RA-forskriften»).
Ved planlegging og prosjektering skal også kravene i EN 50126 (2017) («RAMS-standarden») oppfylles.
ALARP-prinsippet skal anvendes.
Risikoakseptkriterier
- Endringer skal ikke forringe sikkerhet for liv, helse, samfunn og ytre miljø i forhold til situasjon før endring, målt mot aktivitetsnivå.
- Ved fysiske endringer skal potensielle jernbaneulykker og miljøskader forebygges med minst to, og om mulig, uavhengige barrierer.
- For egne ansatte, ansatte i andre jernbaneselskaper samt leverandørers ansatte skal en av følgende risikobeslutningsprinsipper brukes, for utbygging så vel som for drift:
- Alternativ 1 er at for enhver mulig hendelse som kan gi alvorlige skader skal det finnes to, og om mulig, uavhengige forebyggende barrierer. En dokumentert beste praksis med lav risiko kan være en barriere.
- Alternativ 2 er å demonstrere at risikoen for mest utsatte individ ikke overstiger en dødsrisiko på 1x10-7 pr time.
- For ny strekning eller delstrekninger uten erfaringstall skal følgende akseptkriterier brukes:
-
Risikoen for mest utsatte individ (passasjer eller tredje part) skal ikke overstige en dødsrisiko på 1x10-4 pr år.
-
Samfunnsrisikoen skal ikke overstige 0,15 døde pr million togkilometer.
-
Hovedprinsipper
- Bruk av fastlagte risikoakseptkriterier for reisende, publikum, medarbeidere og leverandører som beslutningskriterier for bygging av jernbaneinfrastruktur, igangsetting, drift og vedlikehold.
- Systematisk og risikobasert styring av pålitelighet, tilgjengelighet, vedlikeholdbarhet og sikkerhet (RAMS), og kostnadseffektive prioriteringer av tiltak.
- Måling og oppfølging av uønskede hendelser, ulykkestrender samt faresignaler om tilstander som kan utvikle seg til ulykker for mennesker, miljø eller materielle verdier.
- Identifisering av funksjoner av betydning for trafikksikkerheten, og gjennomføring av dokumentert sikkerhetsopplæring for personell som ivaretar slike funksjoner.
Bernt Kristian Poulsson
Fagansvarlig sikkerhetsledelse