- Det er viktig for oss å ha så oppdaterte grunnlag og strategier som mulig når vi faktisk skal sette kontraktstrategien ut i livet, sier prosjektsjef Lisa Wolme.
- Når planbehandlingen blir forsinket, så er det naturlig at vi utsetter flere aktiviteter i prosjektet, også arbeidet med gjennomsyn og revidering av den overordnede kontraktstrategien.
Prosjektet Ny avgrening Østre linje gjennomførte markedsdialog i oktober og november 2024. Det kom inn mange gode innspill, og materiale som Bane NOR skal ta med i den videre prosessen. Det er altså ikke slik at prosjektet har stoppet helt opp, sier Wolme.
- Statlig behandling av et planforslag tar tid, og det er noe vi må forholde oss til. Vi har også gjennomført optimaliseringer og revidert planforslaget som ligger til behandling hos Kommunal- og distriktsdepartementet.
Planen nå er å løfte kontraktstrategien for godkjenning rett før jul i år, og ha godkjenning på plass før påsken 2026. Vedtak av reguleringsplanen er forventet sent på året 2026 eller i første halvdel av 2027, med investeringsbeslutning i statsbudsjettet for 2029.