Som ett av flere tiltak for å øke godskapasiteten mellom Oslo og Trondheim, planlegger vi i Bane NOR et nytt kryssingsspor mellom Lillestrøm stasjon og eksisterende krysningsspor syd for Leirsund.
Morten Tannum, som er prosjekteringsleder på Hovedbanen, forteller at kontrakten er en NS8402 (kontrakt etter medgått tid), og har en verdi på 48 millioner kroner.
- Systra skal bistå i arbeidet med detaljplan og reguleringsplan. I tillegg er det opsjon på byggeplan og oppfølging i byggetiden, forteller han.
Teknisk direktør Lars Christian Hansteen i Systra takker for tilliten de har fått.
- Vi ser frem til å starte samarbeidet med Bane NOR. Dette er et viktig prosjekt for jernbanenettet i Norge, der vi, i tett samarbeid med Bane NOR, skal utvikle trygge og effektive løsninger for å øke godskapasiteten mellom Oslo og Trondheim, sier Hansteen.
Han legger til at de gleder seg til å bidra med sin kompetanse, og at de vil ta i bruk avanserte teknologiske verktøy for å optimalisere sentrale forhold som driftssikkerhet, kapasitet og klima- og miljøavtrykk.
Prosjektsjef Geir Kvillum er godt fornøyd med å ha fått Systra med på laget og at arbeidet er kommet i gang så kjapt. Han forteller at prosjektet tar sikte på byggestart i 2028 med avslutning i 2030.
Kryssingssporet vil bidra til bedre punktlighet for persontogene både på Hovedbanen og Gardermobanen.